diumenge, 27 de novembre del 2011

LA CASA DEL POETA TRÀGIC

CASA DEL POETA TRÀGIC DE POMPEIA





TÍTOL: Casa del poeta tràgic de pompeia


AUTOR: Desconegut


CRONOLOGÍA: S.I a.C


ESTIL: Romà imperial pompeià


MATERIALS: Varis


SISTEMA CONSTRUCTIU: Arquitravat


LOCALITZACIÓ: Pompeia



CONTEXT HISTÓRIC:


Pompeia estava habitada per un poble preromà, els Oscs.

La ciutat va ser fundada el s.VII i va ser conquerida per els romans durant la república i la van convertir en una colónia romana (Colonia Veneria Cornelia Pompeiarum). Posteriorment És va convertir en una ciutat d’estiueig, en la qual hi havia tots els serveis d’una ciutat romana va arribar a tenir 20.000 habitants.

L’erupció del Vesubi va destruí completament la ciutat que va quedar sepultada per les cendres fins al segle XVIII quan es van iniciar les excavacions. L lava i la cendra va permetre mantenir pràcticament intacta la ciutat.



ANÀLISI FORMAL:


És una típica domus romana, el nom de la qual ve donat per el mosaic que es va trobar en els seu interior, el qual es d’estil hel.lenístic. Els elements de suport són els murs i els suportats les cobertes de la casa, la qual tenia dos pisos tot hi que el segon pis no s’ha conservat.




ESPAI EXTERIOR:


Correspon a el típic de les domus romanes, eren cases molt tancades, sense finestres per preservar l’intimitat i resguardar-se dels lladres. La llum arribava gràcies a els dos patis interiors.




ESPAI INTERIOR:


S’entrava per un corredor, el vestibulum, fins a la porta; el passadís continuava fins a l’atri, que era un espai buit amb una obertura en el sostre, compluvium, que es corresponia a terra amb un espècia de pila rectangular, l’ impluvium, destinada a recollir l’aigua de la pluja. acontinuacií trobavem el tablinium (habitació on l’amo rebia els clients) i seguidament El peristylum era un jardí envoltat d’un pórtico sostingut per columnes: en ell s’obrien una sèrie d’habitacions, alae, com la cuina, el menjador (triclinium) altres habitacions privades i també el lararium, una mena de capella petita on es veneraven els déus de la casa (lars) Les dependències de servei, es situaven on quedaven espais lliures, com la cuina, el bany i les latrines.

També és important comentar que a l’interior no hi havia gaires mobles però sí una rica decoració pictòrica de les parets.



ANÀLISI ESTILÍSTIC


    • -Estil: Romà imperial
      pompeià; primacia dels aspectes tècnics i pràctics per sobre dels estètics, anotnimat de l'autor, sobrietat, senzillesa en la decoració, etc.influència grega pel que fa a l’atrium, el peristil i els mosaics, tot i que el mosaic romà és més desenvolupat.


    • L'estil del mosaic és l'hel·lenístic
      (tema quatidià; gos...) i l'estil de la pintura és el 4rt estil Pompeià o il·lusionista. (característiques del 4t estil: arquitectura teatral / escenes mitològiques/ composicions fantàstiques / inclusió de nus / sensació de profunditat)

      -Antecedents i influències: Les domus romanes partien, tant en estructura com en decoració de les gregues, les quals des del segle III aC ja que és decoraven amb mosaics i pintures.
      El model i la tècnica dels mosaics i de les pintures van ser també heretades del mon grec.
      L'art del mosaic romà influí en la decoració de les esglésies paleocristianes i les esglésies bizantines.
      Influències posteriors: com que les runes es descobreixen al segle XVIII va influir en el Neoclassicisme


    • FUNCIÓ I SIGNIFICAT


    • -És un edifici civil, concretament una domus (casa familiar on hi vivien famílies de nivell econòmic alt.
      Aquesta concretament era l'habitatge d'una classe mitjana alta i feia també la funció de come ja que tenia les dues botigues (tavernae) als costats.
      En la domus del Poeta Tràgic, es representa un mosaic a l'entrada, d
      un gos subjecte amb una cadena amb una inscripció que posa (et saludo a casa meva, cura amb el gos,) els gossos estaven lligats de dia i sueltos a la nit per defensar la casa. L’altra mosaic representa un assaig teatral d’una tragedia , es troba al tablinium i és el que dóna nom a la casa.
      La pintura de la domus també s'ha conservat malgrat una erupció volcànica a la ciutat. En el pòrtic del peristil de la domus es troba un quadre anomenat El Sacrifici d'Ifgènia.

Aquesta obra representa un episodi de la guerra de Troia, Ifgenia era filla del rei Micenes, Agamèmnon i de la seva dona Clitemnestra. Agamèmnon en el transcurs d'una cacera va matar un cérvol irritant la deessa Artemisa qui, ofesa, el va castigar impossibilitant la sortida de la seva flota cap a Troia, per resacatar a Helena, dona del seu germà que havia estat segrestada per París. L'endeví Calcant envià un missatge a Agamèmnon dient que ha de sacrificar a la seva filla Ifgènia per calmar la ira d'Artemisa. Amb l'excusa de què es casaria amb Aquil·les Ifgenia es trasllada a Aulide, però en l'últim moment la deessa substitueix la jove per una cérvola. Posteriorment es va convertir en sacerdotessa d'Artemisa en la regió de Tauride.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada