dilluns, 19 de març del 2012

EL CRIT

Títol: El crit
Autor: Edvard Munch
Cronologia: 1893
Localització: Nasjonalgalleriet (Oslo)

CONTEXT HISTÒRIC
Finals del segle on es produeixen canvis. Aquest període es situa a les portes de la I guerra mundial, a les rivalitats imperialsistes i a les disputes entre les diferents classes socials (moviment obrer...)
Pel que fa l’autor és molt per entendre la seva obra cal coneixer alguns detalls de la seva biografia. De caràcter pessimista i depressiu com a conseqüència de les morts sobtades de la seva mare i de la seva germana, dos factors que van marcar molt la seva infantesa i posterior vida adulta (actitud tràgica davant la vida, turmentat...). Va estar ingressat a un clínica psíquica degut a una depressió profunda.
Edvard va pintar la obra del Crit 50 vegades.

ANALISI FORMAL
-Tècnica: Oli i Tremp
-Suport: Cartró
-Descripció: Personatge estrany que es posa les mans a la cara amb la boca oberta sobre un pont on s’hi troben dos personatges més. Al darrera hi ha un paisatge marítim.
-Línia o color: clar Predomini del color per sobre de la línea.
-Colors: Destaquen els colors càlids, vermells i ataronjats, i s’hi aprecia el contrast entre el color taronja i el blau.
-Pinzellades: Pinzellades visibles, llargues i ondulants.
-Llum: La llum és irreal, il·lumina tota l’escena i no té ombra.
-Profunditat: La profunditat ve donada pel pont i els dos personatges del final, així com també pel paisatge del darrere on s’hi aprecien dues petites embarcacions. les figures són planes, sense volum
Moviment: La línea corba i sinuosa ens dóna sensació de moviment, de dinamisme i de desiquilibri. Les línies rectes del pont i dels personatges del final donen més sensació d’estabilitat
-Composició: Oberta i asimètrica. La barana del pont divideix el quadre en dues meitats: pont i paisatge.
S’hi diferencien dos tipus de línia; la recta ( formada pel pont, la barana i els 2 personatges del fons, que aporta estabilitat) i la corba i ondulant (formada pel personatge principal i pel paisatge del darrere, que aporta inestabilitat). Fort contrast entre aquests dos tipus de línia. també contrastos cromàtics
Està format per 3 plans: El 1r correspon al personatge principal, el 2n al pont i els altres 2 personatges i el 3r al paisatge ( hi ha barques llunyanes).
-Expressivitat: Vol expressar l’interior del personatge. La figura humana no està tractada de manera idealitzada. El quadre mostra angoixa, inestabilitat, intranquil·litat…

ESTIL
L’estil és expressionisme.
Característiques:
- No els interessa mostrar la realitat sinó l’interior de l’ artista. les pintures expressionistes són un reflex del món interior de l’artista, en aquest cas la seva angoixa...
- Esquematització de les figures.
- Pinzellades llargues i ondulants.
- Ús arbitrari del color.
-Antecedents: autors post-impressionistes (com per exempleVan Gogh) i pintures negres de Goya.
l’estètica de Munch s’inspira en la filosofia de Nietzsche
-Influències: Zona del Nord centre Europa i el grup alemany el pont (Expressionistes alemenys de principis del s. XX com per exemple Kirchner).

INTERPRETACIÓ
Tema: Home a dalt d’un pont cridant i un paisatge nòrdic.
Cal destacar que li va agafar aquesta paranoia a ell mateix quan passejava pel pont, que es va quedar paralitzat i el paisatge del fiord hi veia sang i llengües de foc . Ell mateix ho explica en unes notes autobiogràfiques
sembla ser que per pintar el rostre del personatge principal es va inspirar en una mòmia peruana que havia vist en una exposició universal
-Funció: Expressar el seu món interior , la seva angoixa i patiment. el va pintar de forma combulsiva i en va fer unes 50 còpies funció també terapèutica, per alliberar-se de l’angoixa.
També té però una funció estètica

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada