dijous, 8 de març de 2012

La llibertat guiant al poble



Títol: La llibertat guiant al poble
Autor: Eugène Delacroix
Cronologia: 1830
Localització: Museu del Louvre de París.

Context històric

És la França de la restauració borbònica, la burgesia francesa que va viure la Revolució Francesa i que va recolzar l’Imperi Napoleònic, no es va conformar amb el retorn a l’ Absolutisme. Per això va protagonitzar diversos intents revolucionaris que van acabar el 1830 amb l’enderrocament del darrer rei Borbó: Carles X. La nova Monarquia del rei Lluís Felip d’ Orleans implantà un règim liberal moderat però que només afavoriria a les classes més benestant de la burgesia i que per tant acabaria amb la revolució del 1848 amb la fi de la Monarquia i l’adveniment de la República.
(Es l’època del Congres de Viena que va fracassar al 1830 i obre les portes a la monarquia liberal amb un rei que va durar fins al 1848 on s’abolirà la monarquia liberal i s'instauraria definitivament la República Francesa.)

L’ art del Romanticisme exaltarà els ideals patriòtics i revolucionaris de la burgesia contra l’aristocràcia més conservadora i la Monarquia Absoluta del període de la Restauració.


Anàlisi formal i estilístic:

Descripció: dona alçant la bandera de França, símbol de la llibertat envoltada de diversos homes. Tant del poble com burgesos. També hi ha molts morts al terra.
Tècnica: oli
Suport: tela
Dimensions: 2,60m x 3,25
Predomini de color: colors freds gamma de grisos i ocres per sobre dels que destaquen els color de la bandera francesa que podem veure en diferents personatges com l’home als peus de la llibertat. Aquests colors creen un eix central que divideix el quadre en 2 meitats. Colors de la bandera. simbolisme
Pinzellades: pinzellada solta i ondulant
Llum: es veu il•luminat el centre on està representada la llibertat. llum violenta i irreal, teatral, ve com d’un focus


Composició: composició piramidal, les figures s’emmarquen dins d’una piràmide. La piramide la veiem en el burgés de l’esquerra, el noi de la dreta (que es diu que és el propi Delacroix) i el vertex del triangle seria la bandera. Predomina la línia vertical. Però els morts del terra marquen una línia horitzontal.
composició dinàmica i oberta

Perspectiva aèria: atmosfera tensa amb els fums de les descàrregues barricades Sunion.


Profunditat: (disposició dels personatges, morts en 1r terme, La profunditat ve donada per als diferents plans: Primer pla els cossos dels difunts En segon pla la Llibertat, el burgès, el moribund i l’estudiant, Tercer pla la població lluitant Al fons la ciutat amb enmig de Nôtre Dame i la boirina i el fum
Moviment: molt important, línies ondulants, dinamisme, agitació...

Anàlisi estilístic:

Estil: Romanticisme,
Característiques:
- Recuperació de la força del color
- Llum vibrant
- Composicions dinàmiques
- dramatisme
- Temes revolucionaris, històrics, heroics, catastròfics o polítics.


Antecedents: Goya, També el color dels mestres venecians i sobretot pel que fa a la composició molta influència d’ El rai de la Medusa de Géricault

Influències posteriors: va inspirar artistes impressionistes com Renoir , Seraut i Van Gogh, entre altres.

Funció i significat:


Interpretació: A banda de Goya es por considerar la primera pintura moderna.
L’obra fa referència a les jornades revolucionàries de París del 1930. (27, 28 i 29 de juliol).
La figura femenina representa la llibertat que porta la bandera francesa i que guia el poble de París(burgesos i proletariat) cap a la victòria i la llibertat. La insurrecció té lloc a París tal com indiquen les torres de la catedral de Notre Dame al fons.
Pertany al gènere històric i al•legòric.

Funció: en un primer moment la funció era estètica i commemorativa de les jornades revolucionàries. La funció simbòlica era propagandística de les idees revolucionàries liberals burgeses .

Qui la va encarregar: la va encarregar el rei Lluís Felip d’Orleans per commemorar la revolució de 1830, però el va guardar perquè li semblava massa revolucionari.

5 comentaris: