Els Guerrers de Riace
AUTOR: Desconegut
LOCALITZACIÓ ORIGINAL: costes de Riace ( Reggio de calabria)
AUTOR: Desconegut
LOCALITZACIÓ ORIGINAL: costes de Riace ( Reggio de calabria)
LOCALITZACIÓ ACTUAL: Museu Nacional de Reggio de
Calabria
CRONOLOGIA: s. V a. C. (460-430 a.C.)
CRONOLOGIA: s. V a. C. (460-430 a.C.)
Context
històric
L'’obra es
situa entre el 475-323 a.C., etapa compresa entre la fi de les Guerres Mèdiques
i la mort d’Alexandre el Gran, en la qual té lloc el moment de màxima esplendor
grega. La victòria contra els perses ales Guerres Mèdiques (499-479 a.C.), va
servir per iniciar un període de completa autonomia cultural i artística,
l’epicentre de la qual estava fixat en la prospera Atenes de Pèricles. Però
l’arrogància atenesa envers la resta de polis entre si, va ser l’inici de les
anomenades Guerres del Peloponès (431-404 a.C), que van propiciar la decadència
econòmica de les ciutats gregues. Això propicià que al s.IV a.C. els
macedonis, encapçalat per Alexandre el Gran, unifiquessin totes les polis
gregues i conquerissin els dominis de l’Imperi Persa. També és una etapa en que
destaca la filosofia de Pitàgores, la ciència de Hipòcrates i la tragèdia en
l’art.
Anàlisi formal
Tècnica: fosa
Material: bronze
Formes: escultura exempta
Tipologia: dempeus
Cromatisme: policroma
Composició: Aquestes escultures
són de bronze fetes amb la tècnica de la cera perduda, són dues figures
masculines fetes en bronze on hi apareixen molt ben reproduïdes les venes, els
tendons i els músculs. El guerrer A no té casc i el B sí. Les figures es troben
dempeus, en posició vertical, de tal manera que transmet idea d’equilibri, però
no de mobilitat, l’autor, a més, utilitza el contraposto (pes
del cos sobre una cama) i també hi ha un moviment del cap en direcció
oposada a la cama flexionada (en el cas del guerrer B molt lleugerament). La
manera de com li cauen els cabells crea en els guerrers un aspecte de
naturalitat on també es pot observar el trepant (el volum dels
rinxols, els seu relleu) i tenen uns ulls molt aconseguits fets de vori, també
tenen les pestanyes de coure i les dents de plata. Les escultures es troben en
repòs i en contraposto, en els quals es copsa un instant, anaven
policromades, l’acabat és polit i tenen un punt de vista bàsicament
frontal i pel que fa a la llum rellisca per la seva superfície creant
efectes de clarobscur, i la textura és llisa. D’altra banda es creu que tant el
guerrer A i B tenien una llança i escut, això explica la posició de les mans.
Estil
Pel que fa a l’estil, pertany a l’estil sever, que és l’estil que es
troba entre el final del arcaic i principis del clàssic, i els elements que
permeten identificar-lo com a tal, són: els ulls no són ametllats i més
realistes, cares més quadrangulars, desapareix el somriure arcaic, cares
neutres, l’autor es capaç de separar els braços del cos, girar el cap...
Pel que fa a les influències, presenten influències de l’època arcaica:
la rigidesa, la frontalitat i l’ús de la geometria en certes parts del cos. Pel
que fa a les influències posteriors, va donar a pas al naturalisme, realisme,
els detalls anatòmics que es podran veure en les escultures clàssiques. D’altra
banda, altres escultures influïdes són: el Dorífor i l’Auriga
de Delfos, entre d’altres. Pel que fa en la importància en la Història de
l’Art, aquestes figures tenen un gran valor perquè són una de les poques
figures conservades en bronze de l’Antiga Grècia.
Significat i interpretació
El tema al qual pertany, és que són guerrers, la iconografia podem veure
dues figures, els quals són dos guerrers, el guerrer A és considerat Àiax
Oileu, soldat castigat per Atena, i el guerrer B, se suposa que és Àiax Telamó,
gran guerrer que va combatre amb Aquil·les a la guerra de Troia. Tots dos
guerrers tenen una funció decorativa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada