divendres, 16 de març de 2012

EL DINAR CAMPESTRE (Le déjeuner sur l'herbe )

EL DINAR CAMPESTRE (Le déjeuner sur l'herbe )
Autor: Manet
Cron: 1863
Localització: Museu d'Orsay (París)

CONTEXT HISTÒRIC
Segona meitat del segle XIX. II revolució industrial, època de canvis, innovacions tecnològiques que provoquen que la societat també es transformi. Canvien les maneres de pensar, de viure, i es dóna menys importància a la religió o es qüestionen els principis morals i religiosos.
A França encara hi ha Napoleó III, que va intentar fer un altre imperi, però no se'n va sortir i va sorgir la III república. el mateix any de la III República també comença la guerra entre França i Prússia.

ANÀLISI FORMAL
Descripció: En el centre hi ha una dona nua, i dos homes vestits i al darrere una altre dona amb roba interior refrescant-se al riu. Hi ha un paisatge natural envoltat d'arbres i al davant la roba de les dones i la resta del dinar.

Tècnica: oli
Suport: Tela
predomini del color per sobre del dibuix
Predomini de colors freds (gamma de verds) i neutres (el blanc del cos de la dona i els negres dels vestits dels homes) per sobre dels càlids. Els colors son plans i brillants i la pinzellada és solta i visible.

Composició: s'organitza en tres plans. En el primer pla cap a l'esquerra s'hi troben els vestits i el menjar. En el segon pla hi ha la dona que mira a l'espectador amb els homes vestits. En el 3r plà hi ha la dona del riu. Aquests tres plans es poden integrar en un triangle on el punt de fuga és el tros petit del cel pintat a la part alta de la tela. Aquests personatges no tenen relació entre ells, no es miren. Tots aquests personatges estan integrats en un paisatge on domina el color verd. El pintor crea el paisatge amb diferents tonalitats de verd.

Perspectiva: Té una perspectiva lineal una mica alterada. figures planes sense volum que no donen sensació de profunditat.
Llum: La llum està repartida uniformement, no hi ha clarobscurs. Les obres son taques més fosques del mateix color.

ANÀLISI ESTILISTIC
estil: a mig camí entre el realisme i l'impressionisme. Característiques:
-pinta a l'aire lliure, pinta a base de taques, no hi ha clarobscurs, pinzellada solta, colors plans, etc.
Ell no es considera impressionista però el impressionistes el consideren el seu mestre i el precursor de l'impressionisme del moment.
Antecedents: el judici de Paris de Rafael, i també es basa en el concert campestre de Ticià. Manet també va viatjar a Espanya i li va agradar molt Velázquez i el considera el mestre dels pintors de la historia. Agafa també inflñuència dels gravats japonesos.

Influències: Impressionistes i picasso que va fer una sèrie de pintures basant-se en aquesta obra.

FUNCIÓ I SIGNIFICAT
Tema: dos artistes i les seves models fent una pausa per dinar. Hi ha una teoria que diu que
un és el germà de Manet (el del bastó) i l'altre, és un escultor. La dona despullada és la model preferida de Manet, que es diu Victorine Meurent.
A París es feia un saló d'art oficial un cop a l'any, on els artistes exposaven les seves obres i els clients les podien veure i les compraven. Aquesta obra va ser rebutjada però es va exposar al saló dels rebutjats.
Com que s’hi representava una dona nua i no era un tema mitològic, va escandalitzar bastant i també va ser criticat per la tècnica, ja que no seguia les normes academicistes.
Per altre banda va haver-hi grans artistes que el van agafar com a model, innovador de l'art. Es va començar a parlar d'avantguardes (estils que tenen una durada curta però estan a primera línia de l'art en aquest moment).
Funció: Aconseguir exposar-lo al saló oficial i vendre'l. També volia renovar el llenguatge pictòric, llenguatge pictòric nou fora de l’academicisme.

Cap comentari:

Publica un comentari