dilluns, 19 de març del 2012

LA VICARIA

AUTOR: Marià Fortuny
CRONOLOGIA: 1867-1870
ESTIL: realisme
LOCALITZACIÓ: MNAC

CONTEXT HISTÓRIC:

Es situa a finals del segle XIX, segle marcat a Catalunya per la revolució industrial que generarà una classe burgesa rica que serà la nova consumidora d’art. Aquest s’haurà d’adaptar als gustos dels nous consumidors.
Marià Fortuny va viatjar a el Marroc com a pintor de guerra al costat del general Prim (també de Reus com ell) , on va fer diverses pintures de temàtica bèl·lica i va quedar impressionat per la llum i el color de la zona. Aquest viatge influenciarà molt la seva pintura posterior.
Políticament l’obra es situa en el context del Sexenni Democràtic

ANÀLISI FORMAL

DESCRIPCIÓ: en l’interior d’una vicaria hi ha uns nuvis i un grup de convidats signant un acte matrimonial, també hi ha altres persones esperant el seu torn i hi ha un encaputxat demanant almoines.

ANÀLISI:
Tècnica i suport: Oli  sobre fusta
La pinzellada és molt solta, a base de petites taques de color.
Predomini del color per sobre de la línia.. Hi predominen els colors càlids per sobre dels freds, tot i que hi ha una gama de colors molt àmplia.
La llum queda bastant repartida per tot el quadre, tot i que hi ha un finestral d’on no surt llum des de l’esquerra.
Hi ha molt detallisme, minuciositat (preciosisme) que es pot apreciar en nombrosos detalls dels vestit, en la decoració de la vicaria, reixes, làmpada...... detallisme minuciós

COMPOSICIÓ: És asimètrica perquè l’escena principal no està al mig de l’obra (queda desplaçada a l’esquerra). En canvi hi ha una concentració més gran de personatges a la part dreta), Seria una composició oberta i hi predomina la línia vertical (personatges drets, cadira, reixa, làmpada...) per sobre de l’horitzontal (banc, taula...).

PROFUNDITAT: s’aconsegueix amb la situació dels personatges, amb la reixa foradada, l'enrajolat del terra i l’arcada. Hi ha un espai buit molt gran a la part del davant que ajuda a potenciar la perspectiva. perspectiva lineal. El punt de fuga seria on es signen els papers.

MOVIMENT: l’obra té dinamisme gràcies a l’actitud de diàleg i als gestos dels personatges. Expressivitat serena 
Tractament amable de la figura humana 


ANÀLISI ESTIL.LÍSTIC:
És realista però hi ha gent que parla de fortunyonisme perquè en les obres de Fortuny no hi ha denuncia social com feien els realistes. En canvi, retrata temes amables i costumistes del gust de la burgesia i hi ha preciosisme ( molt de detall).


ANTECEDENTS I INFLUÈNCIES:

El viatge a al Marroc el marca molt en quan a la concepció de l’art. També va ser un admirador de Renoir i va estudiar als grans pintors del Prado, sobretot Velàzquez, Goya i el Greco
Posteriorment ell va influenciar els anomenats fortunyonistes; artistes que s’inspiraran en la seva manera de pintar, per exemple Tomàs Moragas o Eduardo Zamacois.
Altres obres de l’autor: La batalla de Tetuan

INTERPRETACIÓ
Significat
És un quadre costumista i el tema reflexa els tràmits burocràtics d’un casament i hi surten representats personatges de la burgesia o aristocràcia al costat de personatges més humils però sense fer-ne cap tipus de denúncia social .
L’ascens de la burgesia dóna lloc a una nova clientela que vol decorar les seves residències però a qui no li agrada penjar escenes d’un realisme massa cru. També per això les obres són d’un format petit, per penjar en un saló “normal”. Fortuny va tenir molt d’èxit en la seva època i es pagaven preus molt alts per les seves obres
Hi ha la teoria de que és el casament del seu cunyat.
El tema està pensat per agradar a els nous clients que estàn cansats del neoclassicisme.

Funció
Està pensat per ser venut.
Està fet per ser penjat en el saló d’alguna residencia burgesa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada