dimarts, 8 de maig del 2012

COMPOSICIÓ IV

TÍTOL: Composició IV
AUTOR: Wassily Kandinsky
CRONOLOGIA: 1911
LOCALITZACIÓ: Düsseldorf
CONTEXT: Des de la 1a Guerra Mundial a la Revolució Russa. Forma part de les 1es avantguardes. Són els anys previs a la guerra i hi ha tensions entre països, colonialisme i innovacions tecnològiques. Kandinsky va ser un pintor rus. Va marxar a estudiar a Alemanya, però va tornar al seu país a causa de la guerra  però la revolució russa  i el fet que ell no estava d’acord amb els principis comunistes van fer que tornés a Alemanya reclamat per la BAuhaus. Després la pressió del nazisme va fer que finalment es traslladés a París, la capital de l'art en aquells moments.

ANÀLISI FORMAL

TÈCNICA: oli

SUPORT: tela

DESCRIPCIÓ: Al costat esquerre hi veiem dos genets lluitant sobre un arc de Sant Martí. A la part dreta un poble amb muntanyes, arbres i un castell al centre. Hi ha una batalla de línies negres i colors vius i alternança de línies corbes i rectes.

 LÍNIA I COLOR: equilibri entre la línia i el color

COLORS: equilibri entre colors càlids i freds. Els colors estan aplicats de manera arbitrària, la qual cosa caracteritza l'art abstracte. Els colors són plans i brillants.

COMPOSICIÓ: tancada. Dues línies negres fan d'eix de simetria i divideixen el quadre en una part més tranquil·la i una de més moguda (la part esquerra). Hi ha predomini de les línies inclinades , geomètriques i triangulars.

MOVIMENT: es concentra més a la part esquerra (més dinàmic) (part dreta més serè) i ve donat per la competició entre les corbes i les rectes i els colors càlids i freds. Joc rítmic de contrastos

PINZELLADA: a l'esquerra és més nerviosa i a la dreta més tranquil·la.

PROFUNDITAT: no hi ha profunditat, tot i que es poden diferenciar diferents plans.

LLUM: no hi ha clarobscurs. La zona més càlida del quadre és on representa que hi ha la llum.

REPRESENTACIÓ DE LA FIGURA HUMANA: és un quadre no figuratiu i la figura humana és esquemàtica.

EXPRESSIVITAT: aconseguida gràcies als contrastos i als ’enfrontaments entre els colors (contrastas) i les línies (rectes i corbes)...

ESTIL

 ESTIL: abstracte. Kandinsky és l'iniciador de l'art abstracte.  La pintura no reflecteix la realitat, expressa les emocions de la mateixa manera que la música, ús arbitrari dels colors.

ANTECEDENTS: la música (gran influència de la música, llibertat compositiva....) i el fauvisme.

INFLUÈNCIES POSTERIORS: les avantguardes i Pollok.

ALTRES OBRES DEL MATEIX AUTOR: la 1a aquarel·la abstracta i composició V.

INTERPRETACIÓ

TEMA: El quadre representa una sèrie de línies, colors i formes desconnectades de la realitat.. Però hi Veiem un arc de Sant Martí, dos cavalls lluitant, dues llances, un castell, el sol, etc. Sembla ser que està inspirat en els contes infantils, tot i això, l'autor deixa total llibertat perquè cadascú interpreti el quadre lliurement. Per aquest motiu no els hi posa títol, sinó que els titula només composició, Impressió o Improvisació i el seu número corresponent, per tal de no influir en l’espectador. No vol imposar el tema sinó que el tema surti de dins l’espectador. La música i la pintura estan unides ( associació lliure d’una melodia a una idea o emoció diferent depenent de qui ho escolti (música) o bé ho contempli (pintura).

FUNCIÓ: estètica i per vendre. També té la funció simbòlica d’obrir nous camins per a trobar nous llenguatges pictòrics adaptats a la nova societat. Ja no cal representar la realitat. Kandinski és el pare de l’art abstracte.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada