diumenge, 20 de maig de 2012

Creu i R



Títol: Creu i R (o Creu i Terra)
Autor: Antoni Tàpies (1923-2012)
Cronologia: 1975
Localització actual: MACBA Museu d'art contemporani de Barcelona

Context històric

Segones avantguardes. Aquest quadre pertany a l'últim any del franquisme. En la dècada dels 70 l'obra de tàpies agafa un fort caràcter reivindicatiu compromès amb el nacionalisme català i sobretot en contra del franquisme. Va participar en campanyes contra la pena de mort i altres campanyes reivindicatives.
Tàpies pertanyia a una família burgesa i va començar a interessar-se per la pintura durant la convalescència d'una malaltia pulmonar i que finalment el fa abandonar els seus estudis de dret
La influència de la bomba atòmica el va fer interessar-se per la terra, el món el àtoms... en definitiva, la matèria.
A la resta del món el que més destaca és la Guerra Freda, i també el sorgiment de moviments alternatius com ara el Hippy.

Anàlisi formal
Suport: fusta de contraplacat
Tècnica: mixta: sorra, terra, pedres, pintura i llapis de grafit.
Descripció: al centre, sobre un fons de pintura monocroma sobre la qual ha afegit una capa de pols i pedres, hi ha una creu. Al cantó esquerra hi ha la paraula “gat”. A sobre hi ha dues creus de tela superposades en forma d'H. Al damunt hi ha una R en negre i al cantó inferior dret una R i T
Color: colors càlids (ocres), neutres (el negre) i la matèria.
Gama molt reduïda de colors entre ocre i marró. Són quadres que tenen relleu.
Pinzellada: s'utilitza el grattage més que la pinzellada. Però també la pinzellada ample (per exemple per la R que hi ha al damunt de l'H)
Tècnica: utilitza una tècnica mixta. Primer pintava el quadre i després afegia la matèria: pols i pedres. Després utilitzava el grattage, que significa gratar i extreure aquesta matèria, i després hi afegia altres materials.
Predomini del color i la matèria per sobre de la línia.
Composició: s'estructura a partir de la creu groga. Predomina lleugerament la línia vertical. A partir d'aquí es van repartint els elements. És una composició oberta i no és simètrica.
No a tot arreu utilitza la mateixa tècnica, són com quadres escultura.
Queden compensades la verticalitat i l'horitzontalitat. A la part superior hi veiem més elements que a la part inferior.
Llum: no hi ha tractament de la llum.
Perspectiva: no hi ha profunditat, encara que es dóna per la sorra i les pedretes que aporten volum i també per les tires de tela sobre la creu central. I el gratagge aporta també profunditat ja que s'han fet “gratant” la matèria
Expressivitat: és l'expressió del món interior de l'autor i impacta a l'espectador.
Moviment: donat per la rapidesa que ha fet la R i els gargots.

Anàlisi estilístic

Estil: informalisme matèric
Aquest estil es va originar a França mentre que paral·lelament als EUA es desenvolupava l'expressionisme abstracte.
Característiques:

- Pintura màterica: incorporació de diversos materials formant com un Collage
- Aquests materials que s'incorporen sovint provenen del reciclatge i del rebuig. També anomenat Art Brut
- Diferents textures- Austeritat cromàtica
- Grattage i també altres tècniques com el dripping, grafiti...
- Art Abstracte, no figuratiu
- Cerca un llenguatge nou

Antecedents: expressionisme abstracte, també pel Pop-Art
Influències posteriors: Art Poveda
Altres obres de l'autor: Senyera

Funció i interpretació

Funció: estètica, cerca un nou llenguatge, pintura innovadora, etc.
Interpretació: ell mateix no va donar gaires pistes sobre el significat del quadre. La seva obra es caracteritza per la repetició d'uns símbols gràfics que formen part del propi món interior de l'artista: Les A i T signifiquen Antoni Tàpies i també Teresa (la seva dona) i Antoni. Les R poden significar la sonoritat de Teresa o de Ramon Llull (del qual Tàpies n'era un gran admirador). Les creus també són on es troben les coordenades de l'espai i també estan relacionades amb el cristianisme i art medieval (admirador del misticisme medieval i de l'obra de Ramon Llull que també dóna molt de valor a la Creu). Les teles blanques i brutes podrien referir-se a la seva malaltia.
La paraula “gat” també és molt present a moltes obres de l'artista
les seves obres reflecteixen una gran preocupació pels problemes humans; malaltia, mort, destí, llibertat... però són ambigües i l'espectador es veu obligat a completar-les amb la seva imaginació.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada