divendres, 18 de maig del 2012

Número 1

TÍTOL: Número 1
AUTOR: Jackson Pollok
CRONOLOGIA: 1948 (II avantguardes)
LOCALITZACIÓ: Museum of Contemporary Art (Los Angeles)
CONTEXT: El quadre pertany a les 2es avantguardes artístiques, és pintat en el context del final de la II Guerra Mundial, arran de la qual Europa queda devastada i la capital de l'art passa a ser Nova York. Pollok tenia formació artística, però més endavant va començar a pintar utilitzant el “dripping” . La fundació Guggenheim el va contractar de manera fixa perquè pintés quadres d'aquest estil, es va convertir en el seu mecenes. Finalment, va morir en un accident de cotxe.

ANÀLISI FORMAL

TÈCNICA: oli, esmalt i pintura d'alumini. Utilitza la tècnica del “dripping” (goteig).
SUPORT: tela
DIMENSIONS: és un quadre de gran format
DESCRIPCIÓ: conjunt de línies, taques... superposades de manera arbitrària fins que tot el quadre queda ple (all-over).
PREDOMINI: predomini del color i absència del dibuix.
COLORS: hi ha color negre, blanc, gris i salmó.
COMPOSICIÓ: el quadre és una trama de línies sense ordre. És una composició oberta ja que la pintura desborda tot el quadre. Hi destaca la violència del gest i l'energia del traç de l'artista. No hi ha punt de fuga ni cap dels elements dels quadres tradicionals.
PINZELLADA: no hi ha pinzellada. Es mostra un traç enèrgic que es realitza mitjançant el gest i l'esquitxada (tècnica del “dripping”) fins que tot el quadre queda ple de pintura (all- over).
PROFUNDITAT: ve donada per la superposició de capes de pintura.
ESPRESSIVITAT: Utilitza un llenguatge pictòric nou on no hi ha res per desxifrar. Expressa l'estat d'ànim del pintor per mitjà del traç, que és nerviós i violent.
LLUM: no hi és representada.
MOVIMENT: és una obra dinàmica que reprodueix els ritmes utilitzats per l’artista en la seva creació (especia de dansa al voltant -i per sobre- de la tela)

ESTIL

ESTIL: Expressionisme abstracte. La pintura és dinàmica i gestual, allunyada totalment del llenguatge figuratiu, una certa restricció cromàtica (generalment ús del blanc i el negre, sobretot al final), expressa els sentiments mitjançant el traç. llibertat expressiva
ANTECEDENTS: muralistes mexicans per la mida de les teles, Picasso i l'Automatisme surrealista.
INFLUÈNCIES POSTERIORS: les II avantguardes. Hi ha qui el considera precursor dels “Happenings”. ALTRES OBRES DE L'AUTOR: número 8, Gallaxy, número 14.

INTERPRETACIÓ

TEMA: entramat de línies i colors. El títol, Número 1, permet a l'espectador veure el que vulgui en el quadre i no veure's influenciat ni condicionat pel títol. S'expressa l'estat d'ànim de l'autor en el moment de pintar el quadre per mitjà del traç. Canvia totalment la forma en què l’artista s’enfronta a la tela, ja que aquesta no se situa davant del pintor de forma vertical, sinó al terra en horitzontal.
FUNCIÓ: estètica i decorativa, feta per ser exposada en llocs grans, i la de transmetre l'estat d'ànim de l'artista.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada