dissabte, 5 de novembre del 2011

DISCÒBOL

DOCUMENTACIÓ GENERAL

Títol: Discòbol

Autor: Miró (490-430aC).

Miró, l’artista del moviment per excel·lència, va ser l’escultor grec de l’obra Discòbol.

Va destacar pel naturalisme, les proporcions, el dinamisme i per l’equilibri de les figures. L’escultor treballava amb bronze a Atenes. És autor de l’escultura de la vaca que es trobava al mig de l’Acròpolis. Treballava tan animals com persones.

Estil: grec clàssic.

Tècnica: fosa (còpia: talla)

Material: bronze (còpia: marbre)

Formes: Escultura exempta

Tipologia: Dempeus

Dimensions: A mida real

Tema: representació d’un atleta en el mateix moment en el que va a llançar el disc. Questa escultura dóna importància als jocs Olímpics i també a l’aspecte físic.

CONTEXT HISTÒRIC

El període clàssic va del 476 aC fins al 323aC. Entre les guerres mèdiques i la mort d’Alexandre el Gran.

Els perses van sotmetre les ciutats gregues de l’Àsia Menor i es van llençar a la conquesta de les polis de Grècia. L’any 490 aC van desembarcar a Marató on van ser derrotats a la batalla de Salamina.

A partir d’aquí els perses es retiren de Grècia i Atenes agafa prestigi, pren el domini sobre la resta de les ciutats gregues i creen la Lliga de Delos. Predomini que dura fins a les guerres del Peloponès, en les quals Atenes s’enfronta a altres ciutats gregues.

Mig segle més tard totes les ciutats gregues, molt afeblides per les guerres, passen a ser sotmeses per un rei de Macedònia anomenat Filip (338aC) pare d’Alexandre el Gran.

Alexandre el Gran tenia el projecte de crear un sol imperi, des d’Europa fins a Àsia, amb la llengua i la cultura gregues com a base. A la seva mort, però, el seu imperi es va dividir en diferents regnes.

Aquesta obra pertany al període concretament de més esplendor d’Atenes, quan la ciutat dirigia la lliga de Delos. Època d’esplendor, Atenes gasta diner en comprar obres d’art que li donen prestigi, demostren la seva grandesa...

ANÀLISI FORMAL I ESTILÍSTIC

Descripció: Un atleta nu apunt de llençar un disc.

Composició: El cos de l’atleta forma una línea corba (S) i un arc cosa que ens dóna sensació de moviment i aconseguir aquest moviment ens dóna rhytmos. Per tal d’aconseguir-lo el que fa l’autor és mostrar l’atleta amb el disc a punt de llençar-lo. L’autor no l’interessava com es llançava el disc sinó mostrar l’atleta en moviment.

Es perd la frontalitat i la verticalitat.

Miró realitza un bon treball anatòmic: molt detallat, segueix el cànon de bellesa de Policlet (7 vegades el cap), marca tots els músculs en tensió.

Els cabells són com rínxols geomètrics que no es diferencien els uns dels altres, té certa calma inexpressiva al rostre que contrasta amb el cos tensionat ( el cap i l’expressió conserven trets del període anterior, l’arcaic). Amb el cos vol aconseguir copsar el moviment precisament per distingir-se de l’època arcaica.

Afegir també que en l’original de bronze no calia el suport en que es recolzava la figura que si que és necessari en el de bronze a causa del pes del material.

Estil: Inici del període clàssic ja que hi trobem les principals característiques de les obres clàssiques: actitud més natural, braços desenganxats del cos i en posicions diferents, contrapposto, el cap perd la frontalitat i mira cap a altres bandes, la figura expressa moviment però contingut i el cànon anatòmic de bellesa està present en tot moment.

INFLUÈNCIES I ANTECEDENTS

Els antecedents són les escultures arcaiques.

Miró s’influenciarà als autors de Roma, del Renaixement i el neoclassicisme.

INTERPRETACIÓ I FUNCIÓ

Aquesta escultura representa un atleta ideal de l’època (concretament a Jacint, que va morir en els Jocs Olímpics dedicats a Apol·lo) en la seva plenitud física.

Tema molt comú pel que fa a l’escultura d’aquesta època i també del període anterior (com els Kuroi).

Té una funció estètica i decorativa. Fet per ser contemplat en algun lloc important de la ciutat. Demostra la importància dels Jocs Olímpics pel grecs i també la importància de l’aspecte físics, (cos atlètics).

També té la funció de demostrar el moviment.

13 comentaris: