Títol:
Creu i R (o Creu i Terra)
Autor:
Antoni Tàpies (1923-2012)
Cronologia:
1975
Localització
actual: MACBA Museu d'art contemporani de Barcelona
Context
històric
Segones
avantguardes. Aquest quadre pertany a l'últim any del franquisme. En
la dècada dels 70 l'obra de tàpies agafa un fort caràcter
reivindicatiu compromès amb el nacionalisme català i sobretot en
contra del franquisme. Va participar en campanyes contra la pena de
mort i altres campanyes reivindicatives.
Tàpies
pertanyia a una família burgesa i va començar a interessar-se per
la pintura durant la convalescència d'una malaltia pulmonar i que
finalment el fa abandonar els seus estudis de dret
La
influència de la bomba atòmica el va fer interessar-se per la
terra, el món el àtoms... en definitiva, la matèria.
A
la resta del món el que més destaca és la Guerra Freda, i també
el sorgiment de moviments alternatius com ara el Hippy.
Anàlisi
formal
Suport:
fusta de contraplacat
Tècnica:
mixta: sorra, terra, pedres,
pintura i llapis de grafit.
Descripció:
al centre, sobre un fons de pintura monocroma sobre la qual ha
afegit una capa de pols i pedres, hi ha una creu. Al cantó esquerra
hi ha la paraula “gat”. A sobre hi ha dues creus de tela
superposades en forma d'H. Al damunt hi ha una R en negre i al cantó
inferior dret una R i T
Color:
colors càlids (ocres), neutres (el negre) i la matèria.
Gama
molt reduïda de colors entre ocre i marró. Són quadres que tenen
relleu.
Pinzellada:
s'utilitza el grattage
més que la pinzellada. Però també la pinzellada ample (per exemple
per la R que hi ha al damunt de l'H)
Tècnica:
utilitza una tècnica mixta. Primer pintava el quadre i després
afegia la matèria: pols i pedres. Després utilitzava el grattage,
que
significa gratar i extreure aquesta matèria,
i després hi afegia altres materials.
Predomini
del color i la matèria per sobre de la línia.
Composició:
s'estructura a partir de la creu groga. Predomina lleugerament la
línia vertical. A partir d'aquí es van repartint els elements. És
una composició oberta i no és simètrica.
No
a tot arreu utilitza la mateixa tècnica, són com quadres escultura.
Queden
compensades la verticalitat i l'horitzontalitat. A la part superior
hi veiem més elements que a la part inferior.
Llum:
no hi ha tractament de la llum.
Perspectiva:
no hi ha profunditat, encara que es dóna per la sorra i les pedretes
que aporten volum i també per les tires de tela sobre la creu
central. I el gratagge aporta també profunditat ja que s'han
fet “gratant” la matèria
Expressivitat:
és l'expressió del món interior de l'autor i impacta a
l'espectador.
Moviment:
donat per la rapidesa que ha fet la R i els gargots.
Anàlisi
estilístic
Estil:
informalisme matèric
Aquest
estil es va originar a França mentre que paral·lelament als EUA es
desenvolupava l'expressionisme abstracte.
Característiques:
-
Pintura màterica: incorporació de diversos materials formant
com un Collage
- Aquests materials que s'incorporen sovint provenen del reciclatge i del rebuig. També anomenat Art Brut
- Diferents
textures- Austeritat
cromàtica- Aquests materials que s'incorporen sovint provenen del reciclatge i del rebuig. També anomenat Art Brut
-
Grattage i també altres
tècniques com el dripping, grafiti...
-
Art Abstracte, no figuratiu
-
Cerca un llenguatge nou
Antecedents:
expressionisme abstracte, també pel Pop-Art
Influències
posteriors: Art Poveda
Altres
obres de l'autor: Senyera
Funció
i interpretació
Funció:
estètica, cerca un nou llenguatge, pintura innovadora, etc.
Interpretació:
ell mateix no va donar gaires pistes sobre el significat del
quadre. La seva obra es caracteritza per la repetició d'uns símbols
gràfics que formen part del propi món interior de l'artista: Les A
i T signifiquen Antoni Tàpies i també Teresa (la seva dona) i
Antoni. Les R poden significar la sonoritat de Teresa o de
Ramon Llull (del qual Tàpies n'era un gran admirador). Les creus
també són on es troben les coordenades de l'espai i també estan
relacionades amb el cristianisme i art medieval (admirador del
misticisme medieval i de l'obra de Ramon Llull que també dóna molt
de valor a la Creu). Les teles blanques i brutes podrien referir-se a
la seva malaltia.
La
paraula “gat” també és molt present a moltes obres de l'artista
les
seves obres reflecteixen una gran preocupació pels problemes humans;
malaltia, mort, destí, llibertat... però són ambigües i
l'espectador es veu obligat a completar-les amb la seva imaginació.
que buen comentario cabrón, me ha gustado como has explicado detalladamente esa L del principio.
ResponElimina