LA RATLLA VERDA
Obra: La ratlla verda
Autor: Henri Matisse
Cronologia: 1905
Localització: Statens Museum for Kunst, Copenhaguen
Context històric:
Aquesta obra forma part de les primeres avantguardes.
Aquestes apareixen durant la primera ½ del segle XX. Anys de tensions previs a la 1a
Guerra Mundial i període d’entreguerres. Aquesta obra (1905) s’emmarca més en
els problemes previs a la primera Guerra Mundial; tensions, colonialisme...Els
autors d'aquestes èpoques estan molt marcats pels esdeveniments polítics de la
primera guerra mundial i els que porten a la guerra.
El terme avantguarda prové del francès “avant-garde” que té
un origen militar i polític. Els moviments de les avantguardes busquen noves
formes de captar l'art, com fins aleshores no l'havia intentat representar
ningú. Surten dels paràmetres establerts fins aleshores i els donen innovació i
noves perspectives.
Anàlisi formal
Suport: tela
Tècnica: oli
Descripció: retrat d'una dona, concretament la dona del
pintor
Color o línia: predomini del color per sobre la línia, grans
masses de color, el color està aplicat de manera plana (no hi ha tonalitats
pràcticament)
Pinzellades: pinzellades gruixudes i denses
Colors: predomini dels colors càlids, vius i lluminosos . Es
busca els contrastos de colors (el verd i el vermell) per exemple per tal de
realçar el nas de la dona. Aquests contrastos de color també aporten
lluminositat.
Perspectiva: els contrastos de llum generen volum.Els colors
càlids apropen mentre que els freds allunyen, el jersei vermell apropa, el fons
verd allunya i així es genera una certa profunditat (aconsegueix profunditat
sense utilitzar la perspectiva lineal)
utilitza els colors amb total llibertat, de manera
arbitraria independentment del color real de l’objecte retratat
Llum: la llum és irreal. Aquesta il·lumina el quadre pintant
una part clara i l'altre fosca (colors càlids-llum, colors freds-ombra)
Composició: tancada i senzilla i simètrica. La ratlla verda
fa d'eix de simetria (del monyo a la barbeta) que divideix el quadre en dues
meitats. A partir d'aquests eix recte les línies corbes dibuixen la cara, els
cabells, etc. predomini però de la línia vertical
Expressivitat: expressa tranquil·litat tot i la violència
dels colors
el moviment es suau i contingut, de reflexió, concentració...
Bellesa: no busca la bellesa sinó impactar a través del
color
Anàlisi estilístic
Estil: fauvisme
Característiques: l'aparició de la càmera fotogràfica va fer
que ja no s’intentés aconseguir el realisme (això ja ho feia la càmara) i en
canvi es donés molta importància als
colors (que la fotografia encara no tenia) en l'àmbit de la pintura.
Aquests pintors van
ser anomenats ferotges fauves per
un crític i d'aquí prové el nom de l'estil: fauvisme
Característiques: hi destaquen molt els colors, colors són
arbitraris, utilització dels contrastos cromàtics per crear volum, les ombres
es fan també amb contrastos de colors, color aplicat de manera plana, predomini
del color per sobre el dibuix, pinzellades soltes, senzillesa, claredatetc.
Antecedents: Gaoguin, Van Gogh, Cezane.. els
postimpressionistes
Influències posteriors: la resta d'artistes fauvistes i
altres autors de les primeres avantguardes
Altres obres del mateix autor: Harmonia en vermell
Funció i interpretació
Tema: és un retrat de la seva dona. Amélie Matise, però no
és un retrat realista sinó que la retrata de la manera com ell la veia
No la vol retratar de forma realista, el que vol realment és
trobar l'expressió amb els colors, perquè
creu que per expressar la realitat ja hi són les càmeres fotogràfiques.
el protagonista més que la model és el color
el mateix any que pinta aquest quadre és quan els fauvistes
reben aquest nom degut a la violència dels colors que feien servir, després de
seu exposat al “saló dels independents”
Funció: principalment és una funció estètica, encara que
busca trobar un nou llenguatge pictòric amb el color com a protagonista i sense
cenyir-se a cap mena de norma academicista.. És el primer i màxim representant del Fauvisme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada