PAVELLÓ
ALEMANY
Autor: Ludwing Mies Van der Rohe
Cronologia: 1929
Localització: Barcelona
Context
històric:
El 1929 a Barcelona es feia l’exposició universal a Barcelona i el Pavelló Alemany seria el que representaria Alemanya. En aquella època a Barcelona hi havia la dictadura de Primo de Rivera, són els últims anys i hi ha una forta oposició al dictador. Anys previs a la II República. A nivell mundial hi havia el Crac del 29. Crisi econòmica que comença als EEUU però que també afectarà a Europa
Pel que fa a Alemanya estaven en període d’entre guerres (entre la 1a i la 2a Guerra Mundial) i volien representar, amb el Pavelló Alemany, una nova Alemanya transparent, perfecte i austera (Alemanya Republicana).
El 1929 a Barcelona es feia l’exposició universal a Barcelona i el Pavelló Alemany seria el que representaria Alemanya. En aquella època a Barcelona hi havia la dictadura de Primo de Rivera, són els últims anys i hi ha una forta oposició al dictador. Anys previs a la II República. A nivell mundial hi havia el Crac del 29. Crisi econòmica que comença als EEUU però que també afectarà a Europa
Pel que fa a Alemanya estaven en període d’entre guerres (entre la 1a i la 2a Guerra Mundial) i volien representar, amb el Pavelló Alemany, una nova Alemanya transparent, perfecte i austera (Alemanya Republicana).
Anàlisi
formal
Material: Marbre travertí, ònix, vidre, acer inoxidable i granit.
Material: Marbre travertí, ònix, vidre, acer inoxidable i granit.
Sistema
constructiu: materials industrials.
Elements
de suport: 8 pilars d’acer inoxidable
disposats en retícula. També hi ha murs i envans però que no tenen funció de
suport.
Elements
suportats: coberta plana i horitzontal que
sobresurt de l’estructura, formant un sota cobert.
Espai
exterior: predomini de la línia horitzontal .
S’aixeca damunt d’un petit pòdium. L’escala d’accés no et porta a la porta principal sinó a davant de
l’estany, i s’ha de girar a la dreta per tal d’entrar a l’edifici. A davant hi
ha un estany més gran i a la part de darrere n’hi ha un altre de més petit. Al
darrere també hi ha una escultura femenina de bronze anomenada Demà. Destaca
l’horitzontalitat.
Espai
interior: no hi ha res tancat, és una planta lliure
i no hi ha habitacions. Els diferents envans fan la funció de sales d’exposició i el mobiliari el formen
butaques i cadires dissenyades expressament per l’exposició universal. Les
butaques són les famoses butaques Barcelona dissenyada pel mateix Mies Van Der
Rohe.
La
decoració s’aconsegueix mitjançant els colors dels marbres ( sobretot ),
pel vidre i l’acer inoxidable. La decoració és molt austera, minimalista...
Estil
És racionalista de la Bauhaus (escola de disseny que es va crear a Alemanya després de la I guerra mundial la qual va ser tancada per Hitler)
És racionalista de la Bauhaus (escola de disseny que es va crear a Alemanya després de la I guerra mundial la qual va ser tancada per Hitler)
Autors
importants de la Bauhaus: Le Corbusier i Gropius.
Dins de la Bauhaus l’estil important és el racionalisme. Les característiques més importants són: simplicitat de les formes, volums simples, rebutja la decoració, austeritat i funcionalitat.
Dins de la Bauhaus l’estil important és el racionalisme. Les característiques més importants són: simplicitat de les formes, volums simples, rebutja la decoració, austeritat i funcionalitat.
Antecedents: Minimalisme japonès
Influències: arquitectes del s. XX
Altres
obres de l’autor: La butaca Barcelona, i de la
mateixa escola la Villa Saboya de Le Corbusier
Funció
i interpretació:
Funció: Edifici civil. Va ser construïda només pensat per ser la seu d’Alemanya a l’exposició universal de Barcelona de l’any 1929, no tenia cap més funció i per això un cop acabada l’exposició es va enderrocar. Després una sèrie d’arquitectes van demanar de tornar-lo a construir. Es reconstrueix l’any 1986
Gran contrast amb els edificis catalans fets fins el moment.
Símbol: l’Alemanya austera de després de la I Guerra Mundial i en
el context de l’exposició universal havia d’acollir la recepció oficial feta al
rei Alfons XIII per les autoritats alemanyes (la cadira Barcelona va fer
de tron)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada