Títol: Elogi de l’aigua
Autor: Eduardo Chillida
Cronologia: 1987
Localització
(original i actual): parc de la Creueta del Coll (Barcelona)
Context
històric:
Durant la dècada dels 80 hi havia una profunda crisi econòmica i social. Es va produir un acostament entre la unió Soviètica i els Estats Units, que va posar fi a la Guerra Freda i que va tenir un moment culminant en la caiguda del mur de Berlín al 1989. Aquest fet històric va comportar una nova redistribució geopolítica d'Europa i un replantejament de les relacions entre les grans potències internacionals. L'any 1991 es va firmar el tractat de Maastricht i es va crear la Unió Europea.
Però al 1987, any de l'obra, la crisi ja s’acabava i ja s’havia enunciat que Barcelona seria la seu dels jocs olímpics del 1992, cosa que va fer que s’encarreguessin moltes noves infraestructures i escultures per decorar la ciutat, i modernitzar-la.
Anàlisi
formal:
Material: formigó armat i
acer.
Forma: exempta
Tècnica: encofrat
Descripció: forma de formigó
de 54 tones subjectat amb quatre cables d’acer, queda a 84 centímetres de
l’aigua d’un estany artificial.
Composició: una forma de cub
de línies rectes d’on en surten quatre braços recargolats, línies rectes part superior més línies corbes dels
braços / contrast armònic. totes les línies però molt senzilles, pures. També
hi ha Contrast entre la forma
massissa que pesa molt i el fet que està suspès per uns cables que donen
sensació de lleugeresa. És una composició tancada i asimètrica que té
diversos punts de vista. El paper de l’aigua també té importància al reflectir l’escultura a l’aigua, cosa que la completa.
Moviment: ritme lent,
moviment contingut però sí que
és dinàmica perquè està suspesa a l’aire i els braços també semblen atrapar
l’aire
Expressivitat: complicitat de
l’autor amb la natura que envolta l’escultura.
Monocroma: té diferents
tonalitats segons la llum que li toca.
Llum: el formigó té
gradació tonal cosa que fa que hi hagi alguns clarobscurs també creats per les seves formes cobres.
Anàlisi
estilístic:
Estil: abstracte
Característiques: prescindeix de les formes figuratives, alhora Chillida té
un estil molt personal: Obres de grans proporcions, formes molt simples i molt
pures connectades amb la natura .
Antecedents: Henry Moore, monuments prehistòrics (menhirs...).
Influències: És un referent per tots els escultors contempranis
Altres obres de l’autor: L’elogi de l’horitzó.
Funció i
significat
Funció: embellir
Barcelona pels jocs olímpics del 1992.
Tema: explica el mite
de Narcís. L’escultura representen quatre dits que no poden arribar a agafar el
seu reflex de l’aigua.Mite de Narcís
tractat de manera abstracte. Narcís
va rebutjar a la princesa Eco i per això va ser condemnat a enamorar-se d’ell
mateix, llavors aquest es mirava reflectit en l’aigua però no podia aconseguir
agafar el seu reflex i es diu va morir convertit en pols, i a on va morir en va
sortir una flor que des d’aleshores va passar a dir-se Narcís.
Qui encarrega
l’obra: Pasqual Maragall com a alcalde de Barcelona.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada